Friday, May 22, 2009

Ikan Patin Bercili Serai

Ok... aku ni memang x reti masak.... tp dah kawen, aku terpaksa berubah demi suami dan anak2.... So aku mula berkenal2an dgn grup RN (Resipi.net) sejurus selepas aku kawen, rasanya dlm tahun 2003 kot. Since then aku jd ahli setia membaca setiap coretan dan feedback resepi ahli2 aktif RN. Aku plak, jd ahli tingkap je... drooling each time members posted their yummylicious dishes in the group.

So, sedar tak sedar, dah more than 5 years aku jd RN member. Should be something changes in my cooking life, right? Yes, rite... aku skrg dah tak takut nk mencuba sesuatu resepi yg baru... and modified sesuke hati... kalau dolu, ikut resepi sejibik-sejibik.. kalau bhn dlm resepi tu xde kat umah, alamat tak de le aku nk masak resepi tuh...

Nway, bila dtg something yg diluar kbiasaan, cuak jugak aku dibuatnya. Last week, babysitter 'hadiahkan' aku ikan patin, hasil dr pancingan anak dia... 2 ekor... lagi sekor aku pun tak tahu ikan apa... Alahaiii.... ni 1st time dpt cabaran masak ikan patin nih... teringat member RN (esp K.Anim) selalu bg feedback masak lemak tempoyak patin nih... teringin nk cuba le... akan tetapi, main ingredients nye idok le ku jumpe... sehingga ikan tu ku rasa kalau tak diusahakan, akan kembali lah ia ke dalam 'anak sungai' blkg umh aku tu...

jadi, dgn apa yg ada je at dapur tu, ku msak le ikan patin serai bercili. Hmm... ok la, tekak aku mmg sesuai sbb aku mmg suke ikan bercili nih... cuma aku improvise masuk serai je... rasa lain sket la dr masak cili biasa tuh...

Nk resepi??? Kuang..kuang..kuang... wat malu jer ler... resepi biasa2 jer.. campak apa yg ada... tp demi utk rujukan anak2 ku diwaktu mendatang, ku coretkan lah serba sedikit yg ku ingat yer.... Selamat Mencuba!!

No comments: