Wednesday, January 5, 2011

Creamy Spicy Pasta


Buat ni sebagai breakfast. Sedap.. terima kasih pada CMG sbb bagi idea. Tp CMG buat version pakai spaghetti.. sy buat pakai fettucine.. sbb itu je yang ada kat rumah. Nak tgk resepi asal CMG yang meletop boleh tgk kat sini - Spaghetti Lemak Pedas CMG. Untuk versi saya, ada ubah bahan sket2 ikut apa yang ada kat rumah je....

BAHAN-BAHANNYA :-)


1/2 cekak spaghetti (saya guna fettucine)
2 biji tomato ceri tomato, hiris bulat (tak ada, so omit)
1/4 bahagian red capsicum, dadu
1/4 bahagian green capsicum, dadu
1/4 bahagian yellow capsicum, dadu (tak ada, so omit)
1 helai bay leaf (tak ada, so omit)
3 biji cii padi, hiris halus (optional) - saya hiris pastu hidang asing untuk suami sbb takut pedas anak2 nk mkn
1/2 camca teh lada hitam yang baru dikisar - saya pakai yang serbuk je
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/3 cawan susu cair IDEAL
1 keping meat loaf "ayamas", didadu - saya hiris 3 batang sosej ayamas dan 6-8 ekor udang
1/2 kiub pati ayam "Maggi"|
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Rebus spaghetti tadi hingga lembut mengikut arahan pada paket atau citarasa masing2. Toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun. Ketepikan.

2.Panaskan minyak zaitun dalam kuali tak melekat. (saya guna minyak masak biasa - myk zaitun takde) Tumis bawang putih hingga layu, masukkan bay leaf dan meat loaf tadi, kacau sekejap dan tuang susu + air, biar mendidih. Tambah serbuk lada hitam dan kuib ayam, kacau dan biar masak perlahan.

3.Masukkan red/green/yellow capsicum bersama cili padi. Tambah spaghetti dan gaul rata. Masak hingga pekat, dan rasa jika perlu tambah sedikit garam. Bila dah ok boleh matikan api.

4.Alih ke dalam pinggan yang sesuai, hias dengan hirisan tomato dan taburkan sedikit lagi serbuk lada hitam. Hidangkan segera.

2 comments:

- LittleCalliph - AMAL - said...

suka sangat sukahati menukar resepi
seb bek tera n salalu buat sodap :)

i loike :)

KHALYA Clan said...

ohh.. this is a hit... rasa mcm carbonara tapi aku lebih suka yg ni... masyuk la dgn tekak... try le buat utk anak2 buah ko... hehehe... jgn le letak cili padi tu.. abg ngah mkn ni bertambah2... almaklum, tekak omputeh mcm mak dia... hehehe